Monday 26 January 2009

ep 9

Teratak Bonda, Bukit Tunku

“Zafir! Datang pun! Masuk lah!”

Aku senyum tatkala pipiku dikucup oleh Aunty Marissa. “Aunty sehat?”

“Alhamdulillah. Macam ni lah. Dah tua.” Aunty Marissa melabuhkan punggung di sebelahku. “Mana Ezy?”

Aku menjungkitkan bahu. “Fir datang sorang je. Awal-awal pagi tadi Ezy dah keluar. Tergesa-gesa, ada hal katanya. Fir malas nak tanya banyak-banyak,” terangku. “Lepas tu, dapat pulak call dari Aunty, terus datang sini.”

“Laa.. Ni dia tau tak Fir datang sini?”

“Fir dah called dia, tapi dia off handphone. So, Fir just texted dia je.”

Aunty Marissa menggelengkan kepalanya.

“Kenapa ni Aunty?”

Aunty Marissa tersenyum, saling tak tumpah seperti Ezra. “Takda apa-apa, Fir.. Fir lunch kat sini, ye? Kita tunggu Abang Nazrin and Abang Imran balik dari office, lepas tu kita lunch sama-sama, ok.”

Aku mengangguk tanda setuju. Aku sendiri sedang kelaparan sekarang. “Aunty masak apa je hari ni? Bau sedap ni..” soalku. Mataku tertancap pada foto keluarga Ezra. Aku masih belum berkesempatan untuk menemui kedua-dua abang kepada Ezra.

“Masak biasa-biasa je Fir. Ayam masak kacang, kari ikan, kailan ikan masin. Aunty masak sorang je, Kak Rosnah balik Taiping, ada hal keluarga..” ujar Aunty Marissa. Dia kelihatan penat. “Fir free tak petang ni?”

Aku pantas mengangguk. “Kenapa Aunty?”. Semua kuliahku pada hari ini dibatalkan. Disebabkan kebosanan ditinggalkan Ezra di kondonya itu, aku memanjangkan langkah ke rumah keluarganya ini.

“Fir teman Aunty shopping, nak? Selalunya Ezy teman, tapi dah dia busy dengan halnya tu, Fir je lah temankan Aunty, boleh?”

Aku senyum. “Fir tak kesah.”
*
Abang Nazrin membantuku di dapur tatkala aku membasuh pinggan sementara Aunty Marissa naik ke tingkat atas untuk solat dan bersiap.

“Er, takpelah Abang, Fir boleh basuh.”

“Hish. Zafir kan tetamu kat rumah ni. Mana boleh. Meh sini pinggan tu. Abang basuhkan.”

Aku akur dengan kata-kata lelaki itu. Perwatakan antara Abang Nazrin dan Abang Imran memang jauh berbeza. Abang Nazrin petah berkata-kata, sama seperti Ezra manakala Abang Imran lebih pendiam. Bukitinya, di meja makan tadi, Abang Imran lebih banyak mendiamkan diri.

“So, Zafir dah lama kenal dengan Ezy?” soal Abang Nazrin sambil tangannya ligat membasuh pinggan-pinggan di dalam siniki.

“Dah dekat dua tahun. Satu course kat Sunway tu,” balasku ringkas. Aku melemparkan pandanganku ke luar jendela dapur banglo. “Dah lewat ni, Abang tak ke office lagi?” soalku sambil mengerling ke arah jam tangan pemberian Ezra di tanganku.

“Sikit lagi ni, kejap lagi Abang pergi lah. Abang tengok, semenjak setahun kebelakangan ni, Ezy semakin happy. Zafir perasan tak? Dia dah ada girlfriend ke?”

Aku diam. Takkan nak bagitahu dia yang aku adalah ‘girlfriend’ Ezra selama ini?

Abang Nazrin senyum. “Abang tau..”

Aku tersentak. Okay, adakah seisi keluarga Ezra tahu tentang kami? Adoi. “Abang tau apa?”

Abang Nazrin menghabiskan basuhannya yang terakhir. Dia tersenyum simpul dan berlalu meninggalkan aku terpinga-pinga di dapur keseorangan.

Geram!
*
Bukit Bintang

Aunty Marissa leka membelek aksesori di butik Louis Vuittion ini, sesekali bertanyakan pendapat aku tentang pilihannya. Ah, sama seperti perangai Ezra. Cerewet tentang penampilan.

‘Ezy kat mana?’

Entah buat kali ke berapa aku menghantar pesanan ringkas buat Ezra. Malangnya satu pun tidak dibalasnya. Kerisauan maha hebat mula melanda diriku. Dari pagi tadi dia menghilangkan diri.

“Zafir? Zafir OK ke?”

Aku senyum dengan pertanyaan Aunty Marissa itu. Aku mengangguk lemah. Aku tidak rasa aku ada membuat apa-apa kesalahan pada Ezra, tapi kenapa ini yang dilakukannya pada aku? Ah. Aku keliru.

“Kita nak ke mana lepas ni?” soalku pada Aunty Marissa tatkala dia selesai membayar harga barang-barang yang dibelinya.

“Zafir lapar?”

Aku pantas mengangguk.

Aunty Marissa tersenyum. “Zafir selalu je lapar,kan?”

Aku tergelak kecil mendengar kata-kata Aunty Marissa.

“Kita ke Planet Hollywood, OK?”

Aku mengangguk lagi. Tak pernah aku menjejakkan kaki ke sana.
*
Planet Hollywood

“Suprise!”

Aku hampir rebah tatkala mendengar laungan itu. Suprise? Untuk aku atau Aunty Marissa?

“Baby..” Entah dari mana, Ezra tiba-tiba muncul di hadapanku. “Happy 19th birthday..”

Aku masih terlalu terkejut. Tiada perasaan. “Birthday?”

Ezra tersenyum. Manusia-manusia lain yang turut berada di sekelilingku juga tersenyum memandangku. “Baby, it’s your birthday today. Takkan lupa?” Pantas dia mendakapku, erat sekali.

Hari ini, birthday aku? Aduh. Aku sendiri lupa! Ezra melepaskan dakapannya. “Specially imported from Terengganu.”

Mama muncul dihadapanku. “Happy birthday, anak Mama..” Mama mengucup dahiku. “Anak Mama dah besar, dah mature.” Mama tersenyum memandangku. Ah.

“Thanks Mama.” Lidahku seakan-akan kelu untuk berkata-kata. Aduh. Mati la aku macam ni. “Bila Mama sampai?”

“Pagi tadi. Ezra pesan, jangan bagitau kat Fir yang Mama datang. Dia nak suprise-kan Fir.”

Ezra tersengih di sebelahku. “Amacam?”

“Amacam ape?”

Ezra masih lagi tersengih. “Penat Ezy suruh semua orang rahsiakan party ni dari Fir.”

Aku ketawa kecil. Perasaanku sudah kembali normal. “Well, it works. By the way, thanks Ezy..” Ingin saja aku memeluk, mencium lelaki comel di hadapanku ini, tetapi mengenangkan Mama dan Aunty Marissa yang turut berada di sini, aku tangguhkan dulu hasratku itu.

“No hal, semua yang Ezy buat ni, untuk Fir jugak.”
*
“Happy birthday babe.” Dean memeluk tubuhku. Syed Rafar disebelahnya. Aku membalas senyuman yang terukir di bibirnya sejak tadi. “I have to go now. Afa ada emergency.”

“Alah, dia yang emergency, apasal kau pulak yang kena balik sekali? Sejak bila kau jadi assistant dia?” Ezra bersuara disebelahku, menyindir.

Dean tersengih. “Er..”

“Sayang, it’s okay. I pegi dulu. Nanti bila kerja I dah settle, I datang fetch you, okay?” kata Syed Rafar. “I pegi dulu. Take care, don’t be naughty.” Dia melayangkan flying kiss-nya pada Dean lalu melangkah meninggalkan Planet Hollywood.

“Wah wah wah.. Sejak bila kau declared dengan abang Doctor tu? Tak cakap kat aku pun.” Aku memberi ruang kepada Dean untuk duduk di sebelahku.

Dean tersengih lagi. “Last weekend. Masa kiteorang pegi trip kat Phuket.”

“Hey, Phuket okay tak? Aku nak pegi lah. Dear, kita pegi Phuket, nak?” soalku pada Dean, kemudiannya pada Ezra.

“Ni sapa nak jawab dulu?” soal Ezra kembali, sambil mengenyitkan mata. Dean ketawa.

“Biar aku lah jawab dulu sebab aku dah penah pegi sana kan.” Dean ketawa lagi. “Phuket okay lah. Pantainya cantik. Ramai PLU yang aku kenal, pegi trip kat sana. Krabi pun okay jugak. Hah, Ezra, turn kau jawab soalan ‘bini tak diiktiraf’ kau ni.”

Aku ketawa mendengar perkataan ‘bini tak diiktiraf’ itu.

“Baby, Ezy memang ada plan nak ke sana. Tapi at the same time, Bali pun interersting jugak.”

“Bali?”

“Yes baby. Phuket or Bali, tapi kita kena plan betul-betul, okay?”

Aku mengangguk, tanda setuju. Dean juga begitu. “Yang kau angguk, kenapa? Kau nak join?”

“Ehhhh. Takde lah! Saja je angguk.” Dean membalas, sambil tersengih. “Eh, aku pegi melahap kejap lah.”

Selepas Dean berlalu, Ezra mencapai tanganku.

“Ezy, Mama..”

Ezra tersengih sebelum melepaskan pegangannya. “Rindu, hari ni tak cium lagi Fir.”

“Sapa suruh kuar rumah awal sangat. Fir pun belum bangun lagi time tu.” Aku mencebik.

Ezra sengih lagi.

“Macam kerang busuk.”

Dia memeluk bahuku. “Kalau Ezy tak keluar awal-awal, sapa nak buat preparation untuk suprise birthday party ni? Lagipun, tadi Ezy pegi KLIA, jemput Mama Fir kat sana.”

Hatiku tersentuh dengan apa yang Ezra telah lakukan untukku hari ini. “Em. Thanks Ezy, untuk semua ni. I really appreciated it.”

“Bukan Ezy sorang je. Ramai yang involve,” kata Ezra sambil tersenyum. Dia mencapai gelas di hadapannya dan menghirup Coke dari dalam gelas itu.

“Sapa lagi?”

Dia menggaru-garu kepalanya. “Erm.. Siapa eh?” Dia memejamkan matanya. Tabiatnya kalau cuba untuk mengingati sesuatu perkara. “Family kita, kawan-kawan.”

“Oh, maknyanya Aunty Marissa pun tau la ek?”

Ezra mengangguk sambil tersengih lagi. “Ezy yang mintak dia called Fir, ajak datang rumah, lunch sama-sama, teman pergi shopping. Tapi, Ezy buat semua tu pun, ada kebaikan jugak. Takda la Fir sunyi sorang-sorang kat rumah, kan?”

Giliran aku mengangguk. Abang Nazrin melintas di hadapan kami sambil tersenyum manis. Sama seperti Ezra. “Er, Ezy, Abang Nazrin tau ke pasal kita?”

“Ezy tak pernah berahsia dengan dia..”

Patutlah..

“Hey Bro, Happy Birthday!” Abang Nazrin menepuk bahuku. “Sorry lah, Abang lambat sampai. Ada meeting tadi. Nah, I bought you something.” Di tangannya, terdapat sebuah kotak yang berbalut indah. Aku menyambutnya sambil tersenyum. “Untuk my brother-in-law.”

Aduh!

“Abanggg..” Ezra memandang Abang Nazrin dengan pandangan yang hanya mereka berdua yang faham maksudnya.

Abang Nazrin tersengih. “Ok-Ok. Enjoy your party ye bro. Abang pergi makan jap.”
* * * * * *



No comments: