Wednesday 14 January 2009

ep 7

Kuala Lumpur.

“Nak?” soal Ezra sambil menyuakan sebotol Vanilla Coke padaku. Aku hanya menggelengkan kepala, menolak perlawaannya.

Ezra senyum. Dia meneguk sisa-sisa terakhir minuman itu. “Selalu nak air ni, napa hari ni tak nak pulak?”

Aku menjungkit bahu. Ezra senyum, seperti biasa. Ah. Kalau lah dia tau gelora yang sedang melanda diriku ini, sudah tentu dia tidak akan tersenyum semanis ini.
*
“Dance?” soal Nublee, pinggangnya dipeluk erat oleh Zainal Arif yang sedang tersenyum memandangku. Pelik senyumannya itu. Macam, er, gatal.

Aku menggeleng. “Aku tunggu Ezra. Tadi kata dah nak sampai..”

Nublee tersengih. “Okay then. Jom sayang..” Tangannya menarik manja Zainal Arif ke dalam dance floor, meninggalkan aku seorang diri di bar.

“Gon, satu lagi..” lelaki di sebelahku bersuara. Aku mengerling ke arahnya. Ah. Kenapa aku asyik bertembung dengan lelaki ini? Kenapa la KL ni terlalu kecil? “Haa.. Zafir.. Apa you buat kat sini?”

Aku menggaru-garu kepala yang tidak gatal. Apa aku buat kat sini kalau bukan clubbing? “Er.. Tengah main bola sepak nih hah..”

“Very funny..”

Aku sengih. “You minum eh?” Mataku terarah pada segelas besar vodka di hadapannya. “Sejak bila?”

Muka Bakri yang sedang kemerah-merahan itu tambah merah pabila aku mengajukan soalan tadi. “Er, since you tinggalkan I?”

Aku tergelak. “Hello? Correction here, YOU yang tinggalkan I, OK?”

Bakri tunduk, malu barangkali.

“Now, let me guess why you are here..” Aku diam sejenak. Memikirkan alasan terbaik kenapa lelaki ini berada di sini malam ini. “You broke up dengan Faris, kan?”

Bakri mengangguk perlahan.

Bingo! Tepat seperti apa yang Dean dan Nublee kata pada aku tatkala aku sedang dilanda kesedihan semasa Bakri dengan egonya meninggalkan aku.

‘Dalam masa 3 bulan, Faris akan tinggalkan Bakri.’

Aku senyum sendirian mengenangkan kata-kata Dean dan Nublee itu.

“You happy?”

Aku tersentak mendengar kata-kata yang lahir dari bibir Bakri. “Kenapa pulak I perlu happy?”

Bakri mengeluh. “Nampak you senyum je dari tadi?”

Aku sengih. “You nak tau kenapa I senyum?”

Bakri mengangguk.

“I dengan kawan-kawan I memang dah jangka you and Faris takkan kekal lama. Kiteorang lagi kenal Faris tu dari you.”

“Kenapa you tak pernah nasihatkan I pasal dia?”

Aku sengih lagi. “You tak pernah tanya?”

Bakri melepaskan keluhan berat. Mataku meliar memandang sekeliling pusat hiburan ini, mencari kelibat Ezra yang tidak kunjung tiba. Sudah puas aku mendail telefon bimbitnya, tapi dia mematikan taliannya. Argh!

“You tunggu somebody?”

Aku mengangguk pantas.

“Boyfriend?”

Aku mengangguk lagi.

“Siapa?”

Aku diam.

“Kenapa diam?”

“Saja, tak boleh ke?” Aku melemparkan tenungan tajam ke arahnya. Kenapa mamat ni jadi busybody semacam je malam ni?

Bakri mengeluh buat kali ke berapa entah malam ni. Tiba-tiba tangannya mencapai tanganku dan menggenggamnya erat.

“Ehhh.. Apa ni??”

“Zafir, I tau I dah buat kesilapan besar. Boleh you maafkan I?”

Aku berusaha keras menarik tanganku dari genggamannya, tapi gagal. Isk. Aku risau kalau Ezra tiba-tiba muncul dan menyalah anggap situasi ini. “Er.. I maafkan, okay?”

Bakri senyum, senyuman yang pernah mencairkan aku dulu.

“Boleh lepaskan tangan I, tak?”

Bakri menggeleng. “Ada satu lagi permintaan I.”

Ah sudah.

“Kita balik macam dulu?”

Aku gelak besar mendengar kata-katanya. “You ni mabuk la Bakri.”

“I’m serious, Zafir,” ucap Bakri bersungguh-sungguh.

Permintaan yang membunuh. Aku dah serik untuk menjalinkan hubungan dengan lelaki bernama Megat Bakri ini. Lelaki yang suka bertindak mengikut hawa nafsu.

Aku berusaha melepaskan tanganku dari genggaman eratnya. “I’m sorry Bakri, tapi I takkan kembali pada you. Relationship kita dulu adalah big mistake yang I lakukan dalam hidup I.”

“Zafir..”

“Please Bakri. Ramai orang ni, I tak nak dieorang salah anggap pada kita. Boleh lepaskan tangan I?”

Perlahan-lahan, Bakri melonggarkan genggaman tangannya. Pantas aku menarik tanganku. “I harap ini adalah pertemuan kita yang terakhir, Bakri,” ucapku perlahan.
*
“Baby?”

Lamunanku terhenti. “Er.. Yeah?”

Ezra tersenyum memandangku. “Kenapa ni?” Tangannya dilingkarkan dibahuku. “Fir ada masalah ke?”

Aku pantas menggeleng. “Fir okay.. Em.. Lapar lah..”

“Fir nak makan apa? Ezy pergi belikan.” Ezra pantas mengangkat punggung dari sofa yang kami duduki. Ah. Lelaki ini, pantang dengar aku lapar, pantas sahaja dia akan pergi belikan makanan untukku.

“Ehhh. Tak payah la keluar. Biar Fir masak. Ek?”

Ezra sengih. “Ezy nak buat request, boleh?”

Aku mengangguk.

“Nak spaghetti..”

Aku menguntumkan senyuman di bibir. “Fir masak sekarang jugak, okay?”

“Yay!”
* * * * * * * *


No comments: