Thursday 27 November 2008

ep 2

IKEA, Damansara.

“Sayang, malam ni dinner kat rumah I, nak?” soal Ezra tiba-tiba.

Aku yang sedang ralit membelek langsir tercengang. “Er.. Come again?” Aku ingin memastikan yang telinga aku ini masih dalam keadaan baik dan tidak tersilap dengar.

Ezra mencebik. “You ni, selalu buat-buat pekak tau!”

Aduh. Merajuk sudah lelaki ini. “Alalala Ezra cayang busyukkk!” Ezra kembali senyum. “Bukan ke family you ke Cairo?”

Ezra mengangguk. “Then?”

“Siapa yang nak masak?” soalku ragu-ragu.

“Of course la I yang masak!” katanya, penuh keyakinan. “Kenapa, you tak percaya yang I boleh masak? Ini bakat terpendam tau!” sambung Ezra tatkala melihat ekspresi tidak percaya yang terukir di wajahku.

Aduh! Ezra masak? Sangsi aku dibuatnya. “So ini candle-light dinner la ye?”

Ezra pantas mengangguk. “Just you and me, sayang.”

Bunga-bunga bahagia mula berkembang mekar di hati kami. Ah. Alangkah bagusnya kalau aku dapat sehidup semati dengan lelaki sebaik Ezra ini.

“Tapi kan.. You kena tolong I. Boleh?”

“I tolong tengok je la ye?” ucapku, bergurau.

Ezra tersenyum manis. Ah. Aku suka melihat dia tersenyum begitu. Menggetarkan jiwa. “Memang pun. I nak masak sorang. You temankan I je. Boleh?”

Aku hanya mengangguk. Nampaknya Ezra sudah merancang lebih awal tentang acara ini. “Bahan-bahan yang you nak masak dah ada?”

Ezra menggeleng. “Kita ke Tesco nanti?”

“Boleh je. Tapi I nak balik apartment I dulu, nak salin baju.”

“Sure. Jom. Kita settlekan IKEA ni dulu.”
* * * * * * * * * * * *
Mentari Court.

“Zafir..”

“Hem..”

Ezra melangkah masuk ke dalam kamarku, meninggalkan Ghazi, teman serumahku di ruang tamu. “You pindah dari sini, boleh tak?”

“Er? Pindah?” aku terkejut mendengar permintaan Ezra.

Ezra mengangguk. “You duduk kondo I kat Mont Kiara tu.”

Aku tergelak kecil. “Mengarut la you ni. Jauh la. Macam mana I nak ke kelas nanti?”

“I kan ada.” Balasnya pendek. “I risau la tengok condition apartment you ni. Banyak foreigners. Indon, Bangla segala. Mat gelap pun ramai. Takut dieorang apa-apakan buah hati I ni,” katanya sambil tangannya menggenggam erat tanganku.

“Nanti apa pulak Ghazi and Jehan kata. Lagipun parents I tau I duduk sini. In fact, dieorang dah pernah datang pun ke sini.”

Ezra kelihatan kecewa. “I cuma bagi cadangan je. Kalau you tak nak, takpelah.” Nada suaranya berubah.

Serba-salah aku jadinya. “Ezra, nanti I fikirkan, ok? I try cakap dengan parents I.”

Ezra tersenyum. Pantas dia mencium pipiku bertalu-talu. “Thank you sayang.”
* * * * * * * * *
Teratak Bonda, Bukit Tunku.

“Sejak arwah Papa meninggal, Mama bawak kami semua pindah balik ke Malaysia. Mama terpaksa ambil alih pengurusan syarikat yang arwah Papa tinggalkan. Kesian Mama, mujurlah abang-abang I ada untuk bantu Mama bangunkan kembali syarikat yang hampir jatuh dulu.” Tutur Ezra sambil menikmati makan malam bersamaku. “Tapi I tak berminat dengan business, nasib baiklah Mama faham cita-cita I,” sambungnya lagi.

Ah. Ezra lahir dalam dulang emas. Jauh berbeza denganku. Aku harus berusaha keras untuk mendapat apa yang aku inginkan. Aku tersenyum mendengar setiap butir bicara yang lahir dari mulut Ezra. “Kita berkongsi cita-cita yang sama, kan?”

Ezra mengangguk. “Duta Malaysia.”

Aku senyum lagi. “Eh. Mana you belajar masak?”

“Mama. I sorang je dalam adik-beradik I yang tak di hantar ke boarding school. Dulu sentap la jugak sebab I nak sangat masuk Royal Military Academy tau, tapi Mama halang. Tapi, lama-lama I faham kenapa. Mama nak seseorang temankan dia. Rumah ni terlalu besar untuk dia tinggal seorang. My brothers semuanya masa tu ada di university, so jarang balik,” terang Ezra di sebalik cahaya terang lilin yang berada di antara kami. “So, I selalu temankan dia ke market, teman dia masak. Dari sana, I belajar,” luah Ezra lagi, bangga. “You tak reti masak?”

Aku ketawa. “Jalan cerita kita sama. Cuma I tak pernah ada keinginan untuk tinggal kat hostel. First time I duduk hostel masa form 1, hanya tahan 6 bulan je. Then I cabut lari. Mujur la masa I kat Matrikulasi, I dapat tahan setahun. So, I macam you jugak. I teman Mama I ke pasar, teman dia masak, I tolong basuh baju semua. Secara automatik, I boleh masak jugak. Berguna jugak I belajar semua tu dulu since I sekarang duduk jauh dengan family I kan,” terangku panjang lebar. “Dulu I selalu pertikaikan kenapa abang I tak pernah disuruh buat kerja-kerja rumah. Tapi I faham, Mama percayakan I untuk buat semua kerja, so I bangga.”

“I wonder, setiap kali you bercerita tentang family you, tak pernah sekali pun you mentioned-kan father you. Kenapa?” soal Ezra tiba-tiba.

Aku hanya tersenyum tawar. “Parents I tak bersama dah. Father I kahwin lain.”

Ezra terdiam. “Oh my God. I’m so sorry, sayang. Sumpah I tak tau!”

“It’s okay.” Balasku pendek.

“But hey, at least you ada lagi father you. I ni..”

Aduh!

“Sayang, I nak you janji dengan I, jangan sekali-kali you benci father you. Mungkin jodoh parents you tak panjang. Mungkin ada hikmah di sebalik perpisahan mereka, kan? Hargai mereka selagi mereka masih lagi bernyawa, sayang.”

Aku tersentuh dengan kata-kata Ezra. “I janji dear.”

Air mata mengalir membasahi pipiku.
* * * * * * * * * * *

No comments: